PANDUAN BAGAIMANA MENINGKATKAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MATA PELAJARAN SAINS

MATLAMAT
Pembelajaran mata pelajaran sains ini dijalankan adalah bertujuan untuk membolehkan murid mencari jawapan secara bersistem untuk mengatasi kemahiran proses sains terutamanya dalam soalan UPSR di kertas bahagian B.

OBJEKTIF
1. Memperolehi pengetahuan asas sains dan teknologi dan dapat menghubungkaitkan pengetahuan ini dengan fenomena alam semulajadi dan pengalaman harian.
2. Memperolehi kefahaman fakta dan konsep sains bagi membantu mereka memahami diri sendiri serta alam sekeliling dengan berkesan.
3. Menguasai kemahiran saintifik iaitu kemahiran proses sains berasaskan pendekatan inkuiri penemuan.
4. Meningkatkan keyakinan dan motivasi murid.
5. Meningkatkan pencapainan akademik murid.
6. Mengurangkan jurang pencapaian antara murid lemah dengan murid yang pandai.
7. Meningkatkan kadar penyertaan murid daripada keluarga miskin pada peringkat pendidikan yang lebih tinggi.


KELEMAHAN-KELEMAHAN YANG DAPAT DIKESAN DALAM MATA PELAJARAN SAINS.

1. Tidak memahami kehendak soalan terutamanya dalam soalan bahagian B.
2. Lemah dalam membuat penyelesaian soalan mengikut kehendak kemahiran proses sains.
3. Tidak memahami cara menjalankan eksperimen.
4. Masih tidak memahami sebahagian tajuk yang dipelajari.
5. Tidak memahami teknik menjawab soalan.
6. Tidak memahimi istilah sains.


MENGATASI MASALAH YANG DIHADAPI OLEH MURID.

1. Penekanan kepada kemahiran proses sains di bahagian B sahaja.
2. Ulangkaji – latihan menjurus kepada soalan-soalan UPSR.
3. Latih tubi dalam soalan di bahagian B terutamanya berkaitan dengan kemahiran proses sains.
4. Istilah sains diberi penekanan utama semasa pembelajaran dan pengajaran dijalankan.
5. Menjemput penceramah jemputan untuk menerangkan format UPSR Sains bahagian B.

17 Februari 2009 Posted in | | 0 Comments »

One Responses to "PANDUAN P&P SAINS"

Write a comment