KAEDAH BELAJAR CEMERLANG


1. Semasa di kelas, berikan tumpuan sepenuhnya kepada proses pengajaran guru.

2. Sentiasa bersoal-jawab dengan guru dalam hal-hal pelajaran.

3. Membaca setiap nota yang diberikan oleh guru.

4. Membuat latihan-latihan yang disediakan oleh guru serta mencari latihan-latihan tambahan dari buku-buku latihan.

5. Memahami apa yang dibaca.

6. Membuat nota ringkas untuk semua mata pelajaran.

7. Menggunakan kaedah, simbol, dan tanda-tanda tertentu untuk memudahkan pembelajaran.

8. Belajar menggunakan komputer untuk mendapatkan kefahaman tambahan.

9. Mengadakan kumpulan perbincangan bagi semua mata pelajaran.

10. Mendapatkan pengetahuan daripada pelbagai bahan rujukan sama ada buku, majalah, akhbar dan internet.

11. Mempelajari teknik-teknik menjawab soalan setiap mata pelajaran12. Meneliti dan menganalisis trend soalan-soalan peperiksaan yang lalu.

13. Berfikir secara kreatif dan berani memberi idea.

14. Mendapatkan nasihat guru dalam segala masalah yang dihadapi tentang pelajaran dan pembelajaran



Hindari kesilapan-kesilapan semasa menjawab soalan peperiksaan berikut:

1. Tidak benar-benar memahami kehendak sebenar soalan.

2. Kurang teliti membaca dan memahami arahan, kehendak soalan dan jawapan yang dituliskan.

3. Gagal menguasai aspek-aspek penilaian dan penafsiran soalan.

4. Jawapan yang diberikan tidak terancang dan tidak tersusun dengan kemas.

5. Jawapan yang diberikan bersifat umum dan tidak relevan dengan kehendak soalan.

6. Tidak menghayati jawapan yang ditulis dan mengabaikan kronologi.

7. Tidak mempersembahkan jawapan dalam bentuk format yang teratur dan betul.

8. Tidak menulis jawapan dengan terang dan kemas.

9. Idea yang dikemukakan tidak bernas atau tidak matang.

10. Idea atau hujahan berada pada tahap yang mendatar, cetek dan kurang kritikal.

11. Gagal menyesuaikan pengetahuan am yang ada dengan kehendak soalan dan terlalu terikat dengan nota yang diberikan oleh guru.

12. Tidak menyatakan huraian dan penjelasan terperinci bagi fakta yang dikemukakan.

13. Gagal menyertakan contoh-contoh yang sesuai.

14. Kurang memberikan contoh, ilustrasi dan gambaran bagi menjelaskan atau mengukuhkan hujah jawapan.

15. Rajah-rajah yang dilakarkan tidak mempunyai label yang mencukupi atau mempunyai label yang salah.

16. Penguasaan dan penggunaan bahasa yang lemah. Mesej sebenar calon tidak kesampaian.

17. Penggunaan bahasa dan istilah yang salah atau tidak tepat.

18. Penggunaan istilah-istilah lama atau istilah Inggeris.

19. Kesalahan menyatakan konsep atau menyatakan konsep yang salah.

20. Huraian yang diberikan tidak spesifik tetapi terlalu umum.

21. Jawapan tidak mempunyai struktur seperti pengenalan, isi dan rumusan.

22. Huraian yang berlebih-lebihan pada isi tertentu sehingga jawapan menjadi terlalu hambar.

23. Tiada fokus dalam jawapan tetapi menghuraikan sesuatu tanpa arah.

24. Ayat yang digunakan panjang-panjang dan berbelit-belit.

25. Susunan ayat janggal dan tidak lancar.

26. Mengulangi fakta-fakta yang sama (dengan harapan untuk mendapat markah kali kedua).

27. Gagal mengaitkan hubungan antara fakta-fakta yang dikemukakan.

28. Menggunakan bahasa daerah.

29. Kelemahan penggunaan tanda baca.

30. Kurang mahir dalam pemerengganan. Semua isi dimuatkan dalam satu perenggan.

31. Kesilapan ejaan sehingga bunyi berbeza dan nama berubah.

32. Penggunaan ejaan lama dan salah.

33. Penggunaan formula tanpa dijelaskan simbol-simbol, penggunaan formula yang salah (atau kurang sesuai) dan pengiraan formula yang salah.

34. Kurang dalil atau pengukuh hujah (seperti kata-kata tokoh sejarah) atau memberikan dalil yang salah.

35. Kurang mahir memilih soalan yang mudah, payah atau soalan bersifat 'perangkap'.

36. Membuat rayuan-rayuan belas kasihan kepada Pemeriksa. Ini sebenarnya akan hanya membuka pekung di dada dan menunjukkan bahawa calon memang tidak bersedia.

37. Gagal mengatur masa dengan bijak sehingga gagal menjawab cukup soalan.

38. Terkeluar tajuk. Tidak menjawab apa yang soalan minta.


Langkah-langkah Bijak Menjelang Peperiksaan

1. Bertenang dan lapangkan fikiran, elakkan tekanan perasaan.

2. Membuat ulang-kaji bagi topik-topik yang difikirkan penting.

3. Tidur yang mencukupi. Ini bertujuan untuk memelihara tenaga yang secukupnya semasa hari peperiksaan.

4. Menjaga kesihatan diri supaya dapat mengelakkan daripada demam atau kemalangan. Badan yang tidak sihat akan menyebabkan otak kurang cekap.

5. Menjaga pemakanan dengan memakan makanan yang berkhasiat dan berzat. Hindari makanan yang boleh melemahkan tenaga dan melembabkan minda.

6. Bangun tidur awal pada setiap pagi.

7. Bagi pelajar Islam, perbanyakkan sembahyang hajat.

8. Membaca nota-nota ringkas yang telah disediakan.

9. Mengadakan senaman kesihatan fizikal untuk mengeluarkan peluh.

10. Beriadah dan berekreasi di tempat-tempat yang sesuai. Udara yang bersih dan badan yang cergas akan menenangkan minda dan melapangkan fikiran.

11. Hindari sebarang masalah dengan sebarang pihak sama ada rakan, keluarga atau lebih-lebih lagi guru. Jangan bergaduh dengan rakan-rakan, atau bermusuhan dengan guru. Jangan menderhaka dengan ibu bapa dan jangan kurang ajar dengan guru.

12. Meminta doa dan restu ibu, bapa dan guru-guru.

13. Belajar pada waktu yang difikirkan sesuai.

14. Mengkaji bentuk-bentuk soalan peperiksaan dengan bantuan guru dan rakan-rakan.

15. Menjawab soalan yang sama seperti format peperiksaan sebenar.

16. Datang lebih awal ke dewan peperiksaan sebelum peperiksaan bermula. Ini membolehkan pelajar-pelajar sempat bertemu dan berbincang dengan rakan-rakan. Ini akan dapat mengurangkan ketegangan.

17. Menyediakan segala kelengkapan peperiksaan yang diperlukan sebelum menjelang hari peperiksaan.

18. Bersarapan sebelum masuk ke dewan peperiksaan dengan sarapan yang berzat supaya tenaga fizikal dan minda cukup untuk menghadapi peperiksaan.

19. Datang ke tempat peperiksaan dengan kenderaan yang lebih selamat dan cepat. Jangan datang lewat. Ini hanya akan meresahkan pelajar dan menggugat kelancangan pemikiran pelajar.

20. Elakkan mengadakan perbincangan tentang topik-topik hangat atau kaedah menjawab sebelum dan selepas peperiksaan.

21. Meminta ibu bapa atau ahli keluarga yang terdekat menghantar pelajar ke tempat peperiksaan. Sokongan moral sebegini amatlah penting.

22. Mematuhi arahan peperiksaan yang telah ditetapkan.

23. Membaca setiap arahan yang terdapat pada setiap kertas soalan.

24. Menjawab soalan berpandukan soalan yang telah dipilih.

25. Meminta sesuatu keperluan peperiksaan daripada pengawas yang bertugas.

26. Jangan bercinta dengan kekasih atau buah hati menjelang peperiksaan. Ini akan melencungkan tenaga pemikiran dan tumpuan pelajar daripada matlamat asal iaitu untuk mencapai tahap kecemerlangan dalam peperiksaan. Lebih malang lagi sekiranya pelajar 'putus cinta' menjelang peperiksaan!

27. Memulakan peperiksaan dengan membaca Bismillah.

28. Menjawab soalan yang pelajar fikirkan mudah dan betul terlebih dahulu, jangan mengambil masa yang lama untuk satu-satu soalan yang sukar dijawab.

29. Pastikan pelajar menjawab semua soalan yang dikemukakan mengikut arahan yang dinyatakan.

30. Berserah kepada Allah dan yakin bahawa anda akan beroleh kejayaan selepas bekerja keras.


Petikan ini diambil dilaman web : pelajar cemerlang

22 September 2010 Posted in | |