KERTAS CADANGAN PROGRAM SCIENCE EXPLORACE



1.0 TUJUAN
Kertas cadangan ini dihasilkan untuk memohon sokongan dan kerjasama daripada semua pihak untuk bersama-sama menggembleng tenaga dan usaha dalam meningkatkan dan memantapkan prestasi UPSR terutamanya kalangan murid-murid Tahun 6 Sekolah Kebangsaan Sayong.


2.0 LATAR BELAKANG
Program ini dirancang untuk meningkatkan lagi kemahiran proses Sains di kalangan murid-murid Tahun 6 Sk Sayong khususnya. Bersesuaian dengan namanya, Science Explorace dilaksanakan secara santai. Aktivti ini akan dijalankan selama 2 sesi, iaitu pada hari Jumaat dan Sabtu.
Aktiviti yang dilakukan pada sesi pertama adalah lebih kepada eksperiman, manakala pada sesi kedua adalah bengkel teknik menjawab soalan.

Murid-murid tahun 6 akan dibahagikan kepada 12 kumpulan. Setiap kumpulan akan mempunyai 5 atau 6 orang. Setiap kumpulan akan melakukan tugasan yang diberikan dan menyerahkannya kepada guru yang menjaga stesen berkenaan.


3.0 OBJEKTIF AM
3.1 Program ini bertujuan untuk meningkatkan minat murid-murid dalam subjek Sains.

4.0 OBJEKTIF KHUSUS
Di akhir program ini, murid-murid dapat:
4.1 Murid-murid mengenalpasti manipulated variables, responding variables, dan constant variables.
4.2 Melukis dan melabel rajah secara saintifik.
4.3 Menggunakan istilah-istilah Sains yang mudah dalam Bahasa Inggeris.
4.4 Membuat hipotesis dan aim bagi setiap eksperiman.


5.0 KUMPULAN SASARAN
64 ORANG MURID TAHUN 6 2010


6.0 TARIKH DAN MASA

Sesi I : 13 Februari 2010 ( Jumaat) jam 3.00 -5.00 petang
Sesi II : 14 Februari 2010 (Sabtu) jam 8.30 – 10.30 pagi



6.0 TENTATIF PROGRAM
MASA AKTIVITI DIJALANKAN
SESI 1: 13/02/2010
3.00- 3.15 PETANG
- PENGENALAN KEPADA AKTIVITI
- PEMBAHAGIAN KUMPULAN
- PENGAGIHAN TUGASAN


3.15- 4.45 PETANG PENGEMBARAAN SCIENCE EXLORACE BERMULA
STESEN 1 & 2: BRIGHT, BRIGHTER, BRIGHTEST
To study the relationship between the number of batteries and the brigthness of the bulb.

STESEN 3 & 4: BRIGT, BRIGHTER, BRIGHTEST
To study the relationship between the number of bulbs and the brigthness of the bulb.

STESEN 5 & 6: FORMING OF SHADOW
To study the relationship between the distance of the source of light from the object and the size of shadow.

STESEN 7 & 8: FORMING OF SHADOW
To study the relationship between the distance of the object from the screen and the size of shadow.

STESEN 9 & 10: MICROORGANISM
To show that microorganism breath.

STESEN 11 & 12: ACID AND ALKALI
To test whether a food is acidic or alkaline


4.45 – 5.00 petang Rumusan sesi 1

SESI II: 14/02/2010
7.40 PAGI

PERSIAPAN DEWAN


Siaraya: En Mat Tajuddin
Guru Kelas 6CS & 6CK

8.30 -10.30 PAGI BENGKEL TEKNK MENJAWAB SOALAN
SAINS FASA I

Guru-guru Panitia Sains
10.30 PAGI MAJLIS PENUTUP

*


7.0 PENGAJAR / PENCERAMAH / PEMUDAHCARA
7.1 Guru-guru SK Sayong
7.2 Penceramah: En Radzuan b Ramli,
SK Bekor.


8.0 SENARAI AHLI JAWATANKUASA INDUK

8.1 Penasihat : Tn Hj Abdul Rahman b Mohd Shah, AMN – Guru Besar
Tn Hj Shafie b Osaman – PK Pentadbiran
Pn Hjh Sakinah bt Mohd Shah – PK HEM
Tn Hj Mat Amin b Ahamed Halim – PK Koku

8.2 Pengerusi : Cik Norasmidar Bt Mohd Nasaruddin
8.3 Setiausaha : Cik Salasiah Bt Zainuddin
8.4 Bendahari : En. Mohd Tajuddin b. Puteh Ariffin
8.5 AJK
: Pn. Rosita bt. Ismail
: Pn. Norhayati bt. Murad
: En. Mohd Khairul Naim b. Mohd Sharif
: Pn Noraini bt Ibrahim








Disediakan oleh
Setiausaha Panitia Sains
SK Sayong

04 Mac 2010 Posted in | |