Hari Guru


7.40 – 9.00 pagi perhimpunan pagi

  • Bacaan Doa – Ustaz Mohd Zaini B. Daud
  • Ucapan aluan-aluan Guru bertugas – Cik Norasmidar Bt. Mohamed Nasaruddin
  • Bacaan Perutusan

1. Menteri Pelajaran Malaysia – En. Saharodzi b. Ramli

2. Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia – En. Mohd Khiri b. Masbol

  • Ucapan Ketua Murid – Meor Muhammad Irfan b. Zulkifli
  • Bacaan Ikrar – Ustaz Zainuddin b. Mat Isa
  • Nyanyian Lagu “ Guru Malaysia” dan “ Guru Pembina Negara Bangsa”
  • Ucapan Guru Penolong Kanan - Tn. Hj. Shafi b. Osaman







IKRAR HARI GURU

Bahawasanya kami
Guru-guru negara Malaysia
Dengan ini berikrar
Mendukung terus cita-cita kami
Terhadap tugas kami
Dan menyatakan keyakinan kami
Pada cita-cita murni pekerjaan kami
Kami akan berbakti
Kepada masyarakat
Dan negara kami.

Kami sentiasa menjunjung
Perlembagaan negara
Kami mengamalkan
Prinsip-prinsip Rukun Negara
Pada setiap masa.



Hari Guru di Malaysia disambut pada 16 Mei setiap tahun sebagai penghargaan kepada para guru. Tarikh ini dipilih sebagai Hari Guru kerana pada haribulan yang sama dalam tahun 1956 Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report of the Education Committee) sebagai dasar pelajaran bagi negara kita.

Dokumen tersebut yang dikenali sebagai Laporan Razak (Razak Report) telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak itu.

Tema hari guru

  1. 1972 Peranan Guru Dalam Pembangunan Negara
  2. 1973 Kerjasama Ibu Bapa Untuk Kemajuan Pendidikan
  3. 1974 Peranan Guru Dalam Zaman Sains dan Teknologi
  4. 1975 Guru dan Pembangunan Negara
  5. 1976 Pendidikan Moral Dalam Zaman Kemajuan Pendidikan
  6. 1977 Dedikasi dan Disiplin Asas Kemajuan Pendidikan
  7. 1978 Guru Pembentuk Generasi Akan Datang
  8. 1979 Murid Sejahtera Negara Jaya
  9. 1980 Pendidikan Teras Perpaduan Negara
  10. 1981 Pengorbanan Guru Kejayaan Rakyat
  11. 1982 Ke Arah Kecekapan Guru Dan Pendidikan Bermutu
  12. 1983 Kepimpinan Berteladan Teras Pendidikan
  13. 1984 Kepimpinan Berteladan Kesempurnaan Pendidikan
  14. 1985 Guru dan Masyarakat Asas Kemajuan Pendidikan
  15. 1986 Pendidikan Teras Nasionalisme
  16. 1987 Pendidikan Ke Arah Kesejahteraan Insan
  17. 1988 Guru Pengasas Budaya Membaca
  18. 1989 Guru Pembina Budaya Ilmu
  19. 1989 Guru Pembina Budaya Ilmu
  20. 1990 Pendidikan Bermutu Masyarakat Sejahtera
  21. 1991 Ke Arah Pendidikan Cemerlang
  22. 1992 Guru Cemerlang Teras Kejayaan Wawasan
  23. 1993 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan
  24. 1994 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan
  25. 1995 Permuafakatan dan Perpaduan Menjayakan Wawasan
  26. 1996 Guru Malaysia Teras Pendidikan Bertaraf Dunia
  27. 1997 Guru Bestari Sekolah Bestari
  28. 1998 Guru Penyemai Tanggungjawab Bersama
  29. 1999 Guru Berkesan Pendidikan Cemerlang
  30. 2000 Bersatu Memartabatkan Profesion Keguruan
  31. 2001 Memartabatkan Profesion Keguruan tanggungjawab Bersama
  32. 2002 Guru Berkualiti Aspirasi Negara
  33. 2003 Guru Berkualiti Aspirasi Negara
  34. 2004 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan
  35. 2005 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan
  36. 2006 Pendidikan Bestari Pemangkin Kegemilangan
  37. 2007 Guru Penjana Modal Insan Cemerlang
  38. 2008 Guru Cemerlang Negara Terbilang
  39. 2009 Guru Pembina Negara Bangsa

Sumber : Wikipedia


Video Hari Guru 2009 - SK Sayong


Read More......
25 Mei 2009 Posted in | |


PROMOSI KESIHATAN PERGIGIAN


Anjuran bersama

SEKOLAH KEBANGSAAN SAYONG
KUALA KANGSAR
PERAK
Dan
KLINIK PERGIGIAN
DAERAH KUALA KANGSAR

TARIKH : 12 MEI 2009 (SELASA)
MASA : 8.00 Pagi – 12.00 Tengahari
TEMPAT : DEWAN SK SAYONG & PS SK SAYONG (PAMERAN)

ATURCARA MAJLIS

8.00pg – 10.30pg : Pameran dan kuiz (Mengikut kelas)

10.30pg – 11.00pg : Rehat (Murid)

10.30pg – 11.00pg : Ceramah Kesihatan Pergigian
* Penyakit-penyakit Gigi
* Rawatan yang terdapat di Klinik Pergigian
(Guru-guru, kakitangan Sekolah dan Ibubapa)

11.00pg – 12.00tghr : Pertandingan mewarna dan Melukis

VIDEO

Read More......
Posted in | |







-->
Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh
dan salam sejahtera,Bersyukur ke hadrat Ilahi dengan keizinan-Nya maka terbinalah sebuah laman web Panitia sains SK Sayong.
Dalam keghairahan kita berbicara mengenai teknologi maklumat dan komunikasi, sudah tentu kita tidak mahu ketinggalan dalam era globalisasi ini.
Justeru itu, usaha membangunkan laman web ini diharap dapat menyalurkan informasi terkini berkaitan sekolah dan Panitia Sains kepada para pengunjung dengan cepat. Saya amat mengalu-alukan penyertaan semua pihak untuk berinteraksi, berkongsi idea dan bertukar-tukar pandangan serta cadangan untuk memajukan lagi SKS.
Saya juga ingin merakamkan setinggi-tinggi tahniah dan syabas.
Semoga dengan adanya ruangan ini, diharap dapat mengeratkan hubungan antara sekolah dan masyarakat. Akhir kata, salam hormat dan selamat melayari laman web Panitia ini.
"Ilmu Suluh Hidup"
Salam Ikhlas daripada
















EN. AZIMAN B. ABU BAKAR
Guru Besar
Sekolah Kebangsaan Sayong,
33040 Kuala Kangsar,
Perak.

Read More......
Posted in | |

Bengkel Teknik Menjawab Sains

Tarikh : 15 hb Mei 2009 (Jumaat)

Masa : 3.30ptg - 5.45ptg

Tempat : Dewan Sekolah Kebangsaan Sayong

Penceramah : En. Mohd. Arshad (SK Ulu Kenas)



Penceramah memberi panduan dan format UPSR.

i

Murid-murid diberi tunjuk ajar cara-cara menjawab soalan bahagian a dan b.



Murid-murid sedang menjawab kertas soalan sains.



Guru Penolong Kanan Koko sedang menyampaikan saguhati kepada penceramah.






Read More......
16 Mei 2009 Posted in | |


Karnival Sains dan Teknologi
Peringkat daerah Kuala Kangsar
Perak Ke VIII

Tarikh : 5 - 6hb Mei 2009
Tempat : SMK Clifford KK
Anjuran : unit kokurikulum (Akademik)Pelajaran Daerah Kuala Kangsar

Perasmian : Yang Bahagia Tuan Haji Marazlen@Mar Azlan Bin Amran
Pegawai pelajaran Daerah Kuala Kangsar Perak

Gambar-gambar











Video


Read More......
12 Mei 2009 Posted in | |

































Read More......
11 Mei 2009 Posted in | |

KERTAS PEPERIKSAAN SAINS 2008


1. Section A.


2. Section B.

Read More......
Posted in | |



Tips pelajar cemerlang

1. Masa sebelum tidur..masa berbaring sebelum tidur (menulis atau menyelesaikan masalah dengan cara menulis dengan menggunakan jari telunjuk di atas tilam)

2. Masa terbangun di tengah malam (belajar seperti No.1)

3. Masa bangun tidur subuh/pagi (bayangkan pelajaran semalam)

4. Masa ke tandas waktu pagi (ingatkan perkara yang terlupa)

5. Masa ke tandas waktu malam (sama seperti No.4)

6. Masa bercermin (lekatkan nota penting dekat cermin)

7. Masa sarapan pagi (baca selembar dua suratkhabar)

8. Masa berjalan ke sekolah (tanya diri-sifir dan formula)

9. Masa menunggu bas (ulangkaji kad nota atau bayangkan)

10. Masa di dalam bas atau kereta (ulangkaji harian/cepat)

11. Masa berjalan ke sekolah (tanya diri pasal sifir/formula)

12. Masa sampai awal pagi ke sekolah (ulangkaji harian/cepat)

13. Masa menunggu cikgu yang terlewat (ulangkaji cepat)

14. Masa rehat (ke perpustakaan baca ringkas buku-buku)

15. Masa sebelum pulang (lewatkan pulang buat kerja rumah)

16. Masa berjalan pulang (tanya diri pasal sifir)

17. Masa berada dalam bas (baca kad nota)

18. Masa rehat selepas makan (baca novel/majalah)

19. Masa rehat selepas makan malam (baca rencana akhbar)

20. Masa menonton tv (melukis rajah/peta/tulis formula)



Ambil di laman web : Koleksi soalan PMR dan SPM

Read More......
Posted in | |

Tips for answering section B

1. You are given 30 minutes.
2. Questions are based on diagram / pictures/bar charts/dialogues/statements.
3. Read the question carefully and understand it. The information given can guide you to answer the question.
4. Your answers should be short and brief.
5. Your handwriting should be neat and easy to read.
6. Differentiate the three variables.
7. Check your answers and make sure that your spelling are correct and use the correct science terms.


1. Observation

Use all the five senses to tell about some things
• smell
• taste
• texture
• size
• Condition

Maria’s duck Daniel’s duck



State an observation from the diagram.
A) Maria’s duck is bigger than Daniel's duck.
B) Maria’s duck is heavier than Daniel's duck.

2. Inference

To reach a decision by thinking or reasoning.

Observation because reason

State one inference from your observation.
a) Maria fed her duck with nutritious food than Daniel’s duck.
b) The quantity of food given to Maria’s duck is more than Daniel’s duck.
c) Maria’s duck gene is better then Daniel’s duck.

3. Controlling data

3.1 Constant variable/fixed variable
Things that are kept the same
Example : the same
• size of beaker /glass/box/room/plant…
• distance
• type of plant/ball/liquid/flower/duck…
• quantity of fruits/sugar/salt…
• volume/amount of water

3.2 Manipulated variable
Things that are changed
Example : the different
• type of materials/plant/liquid…
• size of books/room /balloon..
• quantity of sugar/salt/
• volume of water/liquid/coffee…
• distance or
• the presence of water/air/sunlight

3.3 Controlling Variables
Make sure that each variable is answered in a complete sentence.
comparison measurement (characteristic) of + object
higher/lower ............................................temperature water
larger/bigger ............................................volume oil/box
heavier/lighter..........................................mass iron ball/fruits
larger/smaller ..........................................shape container
more /less .................................................numbers ball/fruits/marbles
more/less ..................................................time taken for the ice cubes to melt
longer /shorter .........................................length string/rope
darker/brighter ........................................colour material / shirt /container
thicker/thinner..........................................thickness cloth/book
larger/bigger..............................................size box/cup/plate
further/nearer...........................................distance toy car to stop

3.3 Responding variable
The result of the experiment
Example :
• condition of materials/plants/rats after…
• the number of….
• time taken to …


3.4 State the following variables :

i – manipulated variable : the quantity of food
the quality of food
the gene of duck

ii – responding variable : the size of the duck
the weight of the duck

iii – controlled variables : the type of ducks


4. The aim of an investigation

a) To investigate the relationship between MV and RV

b) To study the relationship between MV and RV

4.1 What is the aim of the investigation?

i) To investigate the relationship between the quantity of food given to the duck and the size of the duck.

ii) To investigate the relationship between the quality of food given to the duck and the weight of the duck.


5. Hypothesis

An idea or suggestion, put forward as a starting-point for reasoning or an explanation.
An early idea that must be tested.

The more ( comparison of adverb/adjective ) MV the more (comparison of adverb/adjective) RV

Write one hypothesis based on the diagram.

i) The more quantity of food given to the duck the heavier the weight of duck.

ii) The better the quality of food given to the duck the bigger the size of the duck.

iii) The better the gene of the duck the bigger the size of the duck.


6. Conclusion

What is settle in the mind.
1. On the whole – plants/animals/humans/object etc
2. According to the question
.
What conclusion can be made from this investigation?

i) Ducks need high quality of food to grow bigger in size.

ii) Ducks with better gene will grow bigger.

ii) Ducks that are given more quantity of food will have heavier weight.


Maria and Daniel rear ten ducks in the same size coop.
The result are recorded for three month.



7. Predicting

Expecting what will happen based on the observation/ information/data/prior knowledge.

If the question ask for specific numbers that can be calculate, you have to give a specific numbers.

Example 1 :
Predict the weight of Maria’s duck after four month.
………………………………………………………
If the question is in the statement form /incomplete data

Example 2 :
Predict the weight of Maria’s ducks on the forth month if the quantity of food are reduce to one kilogram per day.
……………………………………………………………………………………

Read More......
05 Mei 2009 Posted in | |