Tumbuhan, nama saintifik dan kegunaannya.

1. Roselle ataupun juga dipanggil asam paya, asam kumbang dan asam susur merupakan tumbuhan daripada spesies Hibiscus sabdariffa L. Roselle mempunyai keluarga yang sama dengan bunga raya (Hibiscus rosasinensis). Tumbuhan roselle dikatakan berasal dari India tetapi ada juga pendapat yang mengatakan Roselle berasal dari Afrika Barat.
Di negara ini, roselle ditanam secara komersial oleh pekebun kecil di Terengganu atas tanah bris dan berkembang di beberapa kawasan di Johor. Kaliks atau kelopak dari bunga roselle boleh diproses untuk mengeluarkan jus minuman, jem dan jeli. Ia mengandungi kandungan vitamin C( asid askorbik ) yang tinggi iaitu sebanyak 260-280 miligram(mg) bagi setiap 100gram(g) kaliks kering. Selain itu,setiap 100g kaliks segar mengandungi 2.85 ug vitamin D, 0.04 mg vitamin B1, 0.06 vitamin B2 dan 0.05 mg vitamin B2 kompleks.Roselle merupakan tanaman semusim dengan pokok bersaiz renik dan boleh tumbuh pada ketinggian 205 sentimeter ( sm ).

2. Pokok Lilipan : Nama Saintifiknya : ( Pedilanthus Tityhymalodies (L) Poit )
Nama Daerah : Lilipan .

Khasiatnya : Getah pokok Lilipan adalh beracun. Oleh itu ianya digalakkan untuk kegunaan luar sahaja. Getah Lilipan dibahagian daunnya baik untuk menghilangkan bengkak, patah tulang, luka berdarah, mengurangkan pembengkakan bisul. Malahan, apabila digigit lipan, getah yang diperoleh daripada daunnya boleh disapu pada bekas gigitan lipan tersebut untuk menghilangkan bengkak.

3. Lengkuas : Nama Saintifiknya : (Alpinia galangal Swartz)
Famili : Zingiberaceae

Khasiatnya : Rizom daripada lengkuas digunakan untuk merawat penyakit berkaitan penghadaman,ciritbirit dan rasa sejuk badan; selain merawat demam yang berulang-ulang. Rizom yang dibentuk menjadi kapsul digunakan untuk melegakan mabuk laut dan mabuk darat. Lengkuas juga digunakan untuk merawat brokitis disebabkan keupayaannya untuk mencairkan kahak.



4. Tembaga Suasa. Nama Saintifikntya : (Crinum asiaticum.)

Khasiatnya : Biasanya digunakan untuk merawat bengkak,terseliuh dan tersalah urat.

5. Avocado : Nama Saintifiknya : ( Persea Americana Mill)
Famili : Lauraceae

Khasiatnya : Daun avocado yang matang boleh diminum untuk menurunkan tekanan darah tinggi, menyembuhkan lemah buah pinggang dan membekalkan tenaga. Buahnya baik untuk membekalkan tenaga,tekanan darah tinggi dan baik untuk kesihatan kulit.

6. Vanilla : Nama Saintifiknya : Vanilla planifolia

Khasiatnya : Biasanya digunakan didalam masakan dan pewangi bahan kosmetik.

7. Halia : Nama Saintifiknya :( Zingiberaceae officinale Rosc.)

Famili : Zingiberaceae.

Khasiatnya : Halia digunakan oleh wanita baru bersalin untuk membuang andin dan memanaskan badan. Halia tua boleh digunakan untuk tulang sengal dan terseliuh. Sejenis halia yang hidup di China boleh dijadikan penawar untuk penyakit atritis dan reumatisme.

8. Kunyit : Nama Saintifiknya : ( Curcuma domestica Val.)
Famili : Zingiberaceae

Khasiatnya :Digunakan untuk merawat masalah pembuangan air kencing yang kerap, membuang angina, penyakit kulit dan bengkak-bengkak serta luka-luka kecil.

9. Pegaga : Nama Saintifiknya : ( Centella asiatica (L) Urban.
Famili : Apiaceae Umbelliferae

Khasiatnya : Awet muda, menguatkan daya ingatan, digunakan juga untuk penyakit kusta, ulser, luka dan batuk kering..

13 Julai 2009 Posted in | |